آبسه و عفونت دندان و لثه: درمان و عوارض

abse
به عفونت دندان، آبسه دندان هم گفته می‌شود. عفونت به شکل تورم پر از مایعات چرکی ظاهر می‌شود. عفونت دندان می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان باشد. آبسه دندان تجمع چرک در دندان و لثه است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که شما در دهان خود دچار عفونت شده باشید. آبسه‌های دندانی بسیار دردناک بوده و در شما احساس مریضی ایجاد می‌کنند. اگر شما دندان مبتلا به آبسه و عفونت را درمان نکنید، وضعیت بیماری وخیم‌تر شده و استخوان‌های اطراف ناحیه عفونی‌شده تخریب می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید که دچار آبسه دندان شده‌اید، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. آبسه‌های دندانی درمان نشده به مرور بدتر شده و ممکن است عوارض خطرناک و مهلکی مانند عفونت خونی و عفونت استخوان فک داشته باشد و باعث شود که عفونت به نواحی دیگر بدن گسترش یابد. هرگز تورم ایجادشده را فشار ندهید، با این کار عفونت را به سمت بافت‌های عمیق‌تر هدایت می‌کنید. اگر دندان درد و تورمی دارید که از بین نمی‌رود بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متناسب با نوع و شدت آبسه دندانی، مناسب‌ترین روش درمانی را به شما توصیه می‌کند. این روش‌های درمانی شامل عصب‌کشی، شکاف و تخلیه چرک و مصرف آنتی بوتیک‌ها می‌شود. در مواردی که نتوان دندان را حفظ کرد، دندانپزشک آن را می‌کشد. برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌های 02122225251 و 02122276692 تماس حاصل فرمایید.

انواع آبسه‌های دندانی

دو نوع آبسه دندان و لثه وجود دارد که ناشی از دو نوع عفونت متفاوت است:

آبسه پرییاپیکال یا دندان

abse1

این آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که لایه خارجی دندان شما (مینای دندان) سوراخ شود. باکتری‌ها از این طریق به داخل مرکز دندان (پالپ) که بافت‌ها و عصب‌ها در آن قرار دارند نفوذ می‌کنند. باکتری‌ها باعث عفونی شدن پالپ شده و سپس به استخوان‌هایی که اطراف دندان را احاطه کرده‌اند می‌رسند و در اینجا است که آبسه پریاپیکال شکل می‌گیرد. آبسه در انتهای ریشه دندان شکل گرفته و به استخوان‌های اطراف آن گسترش می‌یابد. در صورتی که این عارضه بدون درمان رها شود از یک حفره کوچک در دندان تبدیل به پوسیدگی شدید دندان می‌شود.

آبسه اندودونیک یا پریودنتال یا لثه

Capture

دومین نوع از آبسه که بسیار شایع است آبسه لثه است. آبسه لثه یا پریودنتال زمانی ایجاد می‌شود که لثه شما عفونی شده (بیماری لثه). بیماری‌های لثه باعث می‌شوند که لثه ملتهب (گرم، متورم و قرمز) شده و از روی ریشه دندان کنار رود. در این صورت فاصله کوچکی ایجاد می‌شود که دسترسی به آن برای تمیز کردن بسیار دشوار است.

• اصلی‌ترین دلیل آبسه دندان پوسیدگی دندان و آسیب‌دیدگی دندان است. اگر پوسیدگی دندان تحت درمان قرار نگیرند، حفره‌های کوچک می‌توانند به مشکلات بزرگ تبدیل شوند. زمانی که باکتری‌های به ریشه دندان رسیدند، عفونت به سرعت ایجاد شده و شیوع پیدا می‌کند.
  • افزایش سن عامل مهمی در پوسیدگی دندان است. در برخی موارد نادر به خصوص با افزایش سن، عصب‌ها در دندان ما کاهش می‌یابند.
  • در برخی موارد دندان‌ها در شرایطی قرار می‌گیرند که خونرسانی کافی به آنها نمی‌شود و در نتیجه عصب‌ها شروع به از بین رفتن می‌کنند.
  • شکستن یا لایه‌لایه شدن دندان به باکتری‌ها اجازه می‌دهد که وارد ساختار دندان شده یا ممکن است ضربه مستقیماً باعث آسیب‌دیدگی ریشه دندان شده باشد.

برخی علائم آبسه دندان عبارتند از:

• درد شدید دندان و درد ضرباندار، لحظه‌ای، تیرکشنده و سایشی
  • لق شدن دندان
  • تلخ شدن دهان
  • آبسه یا فیستول در لثه
  • درد در هنگام جویدن
  • حساسیت دندانی نسبت به سرما و گرما
  • تورم لثه بالای دندان عفونی
  • تورم در اطراف ناحیه عفونی در فک بالا یا پایین

عوارض

آبسه دندان می‌تواند به راحتی درمان شود. البته در موارد نادر ممکن است عوارضی ایجاد شود که برخی از آنها عبارتند از:

کیست‌های دندان

abse2

اگر شما آبسه لثه را درمان نکنید، حفره ایجاد شده از مایعات پر شده و انتهای ریشه دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به این عارضه کیست گفته می‌شود.

استئومایلیت

abse3

این عارضه، عفونت استخوان است و به این دلیل که عفونت دندان از طریق جریان خون در تمام بدن گسترش می‌یابد ممکن است هر استخوانی را در بدن در بر گیرد.

ترومبوز سینوس کاورنوس

این یک عارضه بسیار نادر است. باکتری باعث لخته شدن خون در سیاهرگ‌های پایین مغز می‌شود.

درمان

در بسیار از موارد، دندانپزشک برای کمک به بدن در جنگ با عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند اما نکته مهم این است که باید بدانیم آبسه دندان به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود و نیاز به انجام اقدامات درمانی بعدی دارد.

درمان لثه

آبسه لثه باید درمان شود و این درمان به میزان شدت آبسه دندان بستگی دارد. در صورت ابتلا به آبسه لثه کاری که باید انجام دهید این است که یک شکاف روی لثه ایجاد کرده و لثه را به سمت عقب فشار دهید تا عفونت از آن خارج شود و آن را با آنتی‌بیوتیک تمیز کرده و فلپ لثه را دوباره در محل خود قرار دهید. سطح ریشه دندان در زیر خط لثه صاف شده تا به روند بهبودی کمک کند.

غالباً در موارد ابتلا به آبسه پریاپیکال، عصب‌کشی دندان برای حفظ دندان توصیه می‌شود. دندانپزشک پالپ آسیب‌دیده را برداشته و کانال ریشه دندان را تمیز می‌کند.

سپس دندان و کانال ریشه پر شده و روکش روی دندان قرار داده می‌شود.

در برخی موارد، کشیدن دندان برای درمان عفونت لثه ضرورت می‌یابد. در برخی موارد استخوان اطراف دندان از بین رفته و ریشه دندان آزاد می‌شود. تا زمانی که سیستم ایمنی بدن می‌تواند برای درمان عفونت لثه ، علیه عفونت بجنگد، مشکلی برای کانال ریشه به وجود نمی‌آید. البته اگر سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری یا ضربه آسیب ببیند، ممکن است دندان دوباره آبسه کند. اگر دندان شما کشیده شد، روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن آن وجود دارد.

• گزینه‌های متحرک: دندان مصنوعی سبک یا دندان مصنوعی جزئی (یک پروتز که می‌تواند مانند نگهدارنده ها از داخل دهان برداشته شود)
  • گزینه‌های ثابت: یک ایمپلنت (کاشت دندان که جایگزین دندان و ریشه آن می‌شود) یا بریج دندان (یک پروتز ثابت و دائمی)
  • بدون جایگزین: برخی از افراد معتقدند که نیازی نیست دندان کشیده شده را با چیز دیگری جایگزین کرد. به خصوص زمانی که دندان مولار دوم باشد. هر موقعیتی متفاوت است.

درمان‌های خانگی

تا زمانی که منتظر دندانپزشک هستید، برخی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا دندانتان آسیب بیشتری نبیند عبارتند از:

• چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید.
  • اطراف دندان آسیب‌دیده را نخ دندان نکشید.
  • شما می‌تواند برای خوردن از طرف دیگر دهانتان که سالم است استفاده کنی.د
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • سیر دارای عناصر ضد تورمی و آنتی‌بیوتیکی است.
  • میخک خاصیت ضد قارچی، آنتی‌بیوتیک، ضدعفونی‌کنندگی و ضد درد دارد. این ادویه حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد غذایی دیگر مانند منگنز، امگا 3 و فیبر است. به این ترتیب میخک تسکین‌دهنده درد، کاهش‌دهنده تورم و از بین برنده عفونت است.