Edit

درباره ما

جراح – دندانپزشک زیبایی ایمپلنتولوژیست ایمپلنت دندان در دسترس همگان در مطب دندانپزشکی تخصصی کاشت ایمپلنت دندان ما درمان ایمپلنت را با ویژگی های زیر خواهید داشت : تاکید بر انجام خدمات بدون درد تاکید برخالی نماندن جلوی دهان و حفظ لبخند شما در طی مراحل ایمپلنت امکان کشیدن و کاشت همزمان ایمپلنت بدون جراحی انجام کار برای شما در راس ساعت تعیین شده قیمت های صفر تا صد از ابتدا شفاف کل کار ایمپلنت در سه جلسه

با ما تماس بگیرید

• خانه
  • مرکز مجهز دندانپزشکی
 مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش رایج دندانپزشکی است و در مقاله زیر هر آنچه را که باید در مورد مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان بدانید را خواهید یافت.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

در حالی که جراحی ایمپلنت دندان مطمئناً یک روش بدون درد است، بسیاری از مردم نگران تجربه درد ایمپلنت پس از اتمام بی‌ حسی موضعی هستند. نکته قابل توجه این است که، موفقیت فرآیند کاشت دندان تا حد زیادی به تلاش شما برای حفظ دندان های خود بعد از عمل بستگی دارد.

دستورالعمل های بعد از ایمپلنت برای مراقبت از دندان ها

در این قسمت از مقاله به مهم ترین نکات و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می پردازیم:

• در صورت احساس درد بعد از ایمپلنت دندان، پزشک مسکن هایی مانند: پاراستامول را تجویز می کند.
  • پزشک پس از عمل بسته به شرایط شما می تواند آنتی بیوتیک تجویز کند و در این صورت توصیه می شود که کل دوز مصرفی را تکمیل کرده و بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنید.
  • شما باید مانند دندان های طبیعی از دندان های مصنوعی خود مراقبت کنید، اگرچه دندان های مصنوعی در معرض پوسیدگی نیستند، اما باید دندان های خود را روزانه با مسواک و نخ دندان تمیز کنید. در راستای مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان توصیه می شود از مسواک مخصوص با سر کوچک و نوک تیز مشابه مسواک مورد استفاده برای تمیز کردن بریس های فلزی استفاده کنید تا دندان های مصنوعی به خوبی تمیز شوند تا از مشکلاتی در روند بهبودی که ممکن است به دلیل جمع شدن مواد غذایی بین دندان ها یا جمع شدن غذا بین دندان ها ایجاد شود، جلوگیری شود.
  • توصیه می شود برای چندین هفته پس از عمل ایمپلنت دندان، ماهیت رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که شامل غذاهای نرم مانند: ماکارونی و سوپ باشد تا از بهبودی کامل در محل عمل اطمینان حاصل شود. حتی پس از بهبودی کامل نیز، مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، ضرورت دارد. به همین دلیل باید از خوردن غذاهای سفت مانند یخ و آب نبات خودداری کنید تا آسیبی به دندان مصنوعی و طبیعی شما وارد نشود.

برای آگاهی کامل از قیمت و هزینه های ایمپلنت ، روی لینک کلیک کنید

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان/ ترک سیگار

توصیه می شود سیگار را ترک کنید زیرا سیگار روند بهبود را کند می کند. علاوه بر این، سیگار باعث افزایش عوارض منفی بعد از کاشت دندان می شود و ممکن است باعث شکست کامل این روند گردد.

بازده زمانی فرآیند کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی اغلب از زمان شروع آن تا بهبودی کامل به یک دوره زمانی ۳ تا ۴ ماهه نیاز دارند البته به شرط رعایت صحیح مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان. در این دوره متخصص ایمپلنت، تعدادی از کلینیک دندانپزشکی را برای بررسی عدم وجود مشکل در دندان ها، استخوان فک یا لثه برنامه ریزی می کند.

نکته: در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد فرآیند ایمپلنت دندان یا اگر شرایط دندانی دارید که نیاز به مراقبت ویژه دارد، نباید از پرسیدن از دندانپزشک خود دریغ کنید. توصیه می کنیم از جراح دندان پزشک خود بخواهید، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهد.

نحوه انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در صورت از دست دادن دندان یا تعدادی دندان استفاده می شود و این فرآیند برای بسیاری از افرادی که دندان های خود را یا به دلیل بیماری یا حوادث مختلف از دست داده اند مفید است. هر چقدر رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان به نحو بهتری انجام گیرد، نتیجه رضایت بخش تر خواهد بود. بعد از اینکه با مهم ترین نکات و دستورالعمل های بعد از کاشت دندان آشنا شدیم، در اینجا نحوه انجام عمل ایمپلنت دندان آورده شده است:

کاشت ایمپلنت دندان با بی حسی موضعی انجام می شود و این بیماری به ندرت نیاز به بیهوشی کامل دارد.

این فرآیند در چند مرحله انجام می شود که از آماده سازی استخوان فک برای دریافت پایه دندان مصنوعی شروع می شود. این پایه به شکل پیچی ساخته شده از تیتانیوم یا زیرکونیوم است.

پزشک، دندان یا دندان های مصنوعی بیمار را پس از ترمیم استخوان و لثه اطراف این پیچ طبی نصب می کند تا دندان از نظر شکل و عملکرد بسیار شبیه به دندان های طبیعی باشد. توجه داشته باشید که پس از اتمام عمل جراحی، رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و تاثیر زیادی در روند درمان خواهد داشت.

بیمار اغلب یک روز پس از عمل می تواند به سر کار و فعالیت های مختلف بازگردد.

بهترین متخصص ایمپلنت در تهران کیست؟

عوارض ایمپلنت دندان در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان اغلب موفقیت آمیز و بدون عارضه است، اما مانند هر روش دندانپزشکی، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که مهمترین آنها به شرح زیر است: دقت داشته باشید که شدت عوارض در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، افزایش خواهد یافت.

• ورم و تورم صورت و لثه در اطراف محل کشت.
  • نمایان شدن کبودی روی صورت در سمتی که عمل انجام شده است.
  • درد و خونریزی جزئی در محلی که پیوند انجام شده است.
  • آسیب به لثه ها، اعصاب و رگ های خونی اطراف محل ایمپلنت های دندانی.
  • مشکلات سینوسی
  • التهاب ناشی از عفونت باکتریایی در حین عمل.

چه زمانی به اورژانس می روید؟

علائم فوق در بیشتر موارد رخ می دهد و خطر چندانی ندارد اما در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، این احتمال وجود دارد که عوارض دیگری را تجربه نمایید.  در صورت بروز هر یک از عوارض زیر، باید به اورژانس مراجعه کنید و به دندانپزشک خود اطلاع دهید:

• خونریزی مداوم یا افزایش یافته.
  • در فک و صورت خود احساس بی حسی و فلجی می کنید.
  • دمای بدن به طور غیر معمول بالا می رود.
  • علائم التهاب طولانی مدت ظاهر می شود.

نکته: به طور کلی امروزه درصد بالای ایمپلنت های دندانی نشان دهنده میزان بالای موفقیت آن ها است، بنابراین نگران این موضوع عوارض جانبی بعد از عمل نباشید.  رعایت دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان یکی از بزرگترین عوامل موفقیت آن است.

۴۸ ساعت اول پس از ایمپلنت دندان

۴۸ ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندان حساس ترین است. به طوری که در اینجا علائم بارزتر است و رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، اهمیت بیشتری می یابد. در یک ساعت اول پس از جراحی، فشار محکم اما ملایمی روی بسته های گاز با دندان های خود داشته باشید و سعی کنید تا حد امکان آنها را در جای خود نگه دارید. مطمئن شوید که تا ساعت اول گاز را عوض نکنید، مگر اینکه خونریزی شدید و مداوم داشته باشید، اگر خونریزی دارید که قطع نمی شود، گاز جدید را به مدت ۳۰ دقیقه در جای خود قرار دهید و بعد از آن، هر بار گاز را عوض کنید.

توجه داشته باشید که به غیر از خونریزی خفیف، همان علائمی که در بالا در ابتدای مقاله ذکر کردیم وجود دارد. به احتمال زیاد در روز اول با آن مواجه خواهید شد و این علائم به این معنی است که بدن شما در حال بهبودی است، از جمله تورم صورت و درد در ناحیه محل پیوند، که می توانید با داروهای تجویز شده توسط پزشک خود آن را تحمل کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در ۴۸ ساعت اول

برای کمک به بهبودی و جلوگیری از عوارض، حتما این نکات را رعایت کنید:

• شب ها دندان های خود را مسواک بزنید.
  • پس از ۲۴ ساعت اول، ۲ تا ۳ بار در روز با آب نمک بشویید.
  • در صورت لزوم از یخ استفاده کنید.

در روز دوم و سوم پس از عمل، مراقبت از کل دهان خود را ادامه دهید. به احتمال خیلی زیاد متوجه تغییر رنگ لثه یا کبودی در اطراف نواحی جراحی خواهید شد، اما باید بدانید که این  علائم طبیعی است و باید ۲ تا ۳ روز طول بکشد. پس از چند روز می ‌توانید برای کاهش تغییر رنگ و کبودی، کمپرس گرم روی آن ناحیه قرار دهید و در این روزها برخی از بیماران ممکن است متوجه بیرون زدگی شدید در دهان شوند. اگر در مورد آن نگران هستید، راحت با دندانپزشک خود تماس بگیرید، علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است تجربه کنید: لب های خشک، گلودرد، و سفت شدن عضلات فک، اما همه اینها عوارض جانبی مورد انتظار استفاده از گاز هستند. و در صورت رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، بزودی از بین خواهند رفت.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در هفته های اول:

در روزها و هفته های بعدی پس از عمل، باید مراقبت خود را با ابزار تمیز کردن دندانی که در بالا ذکر کردیم ادامه دهید و مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو با آب نمک باید برای شما ثابت شود تا زمانی که ایمپلنت شما به بهبود ادامه می دهد. نکته دیگری که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید تغییر رژیم غذایی خود، ترکیب غذاهای اسیدی کمتر، غذاهای نرم و نوشیدنی ها و غذاهای غنی از مواد مغذی است. و یکی از مراحلی که نمی توان زیاده روی کرد این است که باید قرار ملاقات های خود را با پزشک پس از جراحی تنظیم کنید، زیرا این امر برای اطمینان از سلامت دندان های شما پس از کاشت ضروری است و به دندانپزشک اجازه می دهد دندان های شما را تمیز و بررسی کند. پس از کاشت ایمپلنت، باید حداقل هر شش ماه یکبار و احتمالاً به دفعات بیشتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید. توصیه می کنیم انجام صحیح مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را در اولویت توجه قرار دهید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان/ دو هفته بعد

ایمپلنت ها در این زمان تا حد زیادی تثبیت شده اند و عمل باید در حالت بهبودی کامل باشد و می توانید به زندگی عادی و سالم بازگردید. معمولاً ۳-۴ هفته پس از جراحی مجدداً به پزشک مراجعه کنید. اگر ایمپلنت‌ های سنتی دارید، مثلاً آن‌هایی که اباتمنت و تاج به طور جداگانه نصب می ‌شوند، پزشک   دوباره شما را ببیند تا ایمپلنت را برای کاشت تاج دائمی که معمولاً ۶-۴ ماه پس از جراحی اولیه است، در معرض دید قرار دهد. به طور کلی زمان بهبودی دندان ها بیش از ۷-۱۴ روز نیست، بنابراین اگر بعد از این مدت دچار مشکل ایمپلنت یا درد ایمپلنت دندان شدید، توصیه می شود با دندانپزشک خود تماس بگیرید و دقت بیشتری در مورد مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان داشته باشید.

نتیجه گیری

ایمپلنت های دندانی در حال حاضر بر اساس تکنیک های مدرن و پیشرفته به منظور کاهش هر گونه عوارضی که ممکن است در مرحله پس از ایمپلنت ایجاد شود، انجام می شود. با این حال، متوجه برخی از عوارض جزئی خواهید شد که به سرعت از بین می روند. پزشک داروهای مسکن برای تسکین درد تجویز می کند یا ممکن است بعد از جراحی مقداری ورم داشته باشید که معمولاً بعد از ۳ تا ۵ روز برطرف می شود. بنابراین بعد از پیوند کمی احساس درد خواهید کرد اما یک هفته یا حداکثر ۱۰ طول می کشد. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان