شکست ایمپلنت در چه موارد و به چه علت‌هایی رخ می‌دهد؟

ایمپلنت‌ایمپلنت‌های دندان در چند دهه اخیر مسیر طولانی را طی کرده است، و اکنون سالم‌ترین، باکیفیت‌ترین، و واقعی‌ترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا تخریب شده می‌باشد. برخی ایمپلنت‌های دندان اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت شود، حتی تا آخر عمر هم باقی خواهند ماند. البته موفقیت یا شکست ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که بسیاری از این عوامل خارج از کنترل شما هستند. شکست ایمپلنت دندن بسیار نادر است اما ممکن است اتفاق بیافتد. چگونه می‌توان از شکست ایمپلنت دندان‌ جلوگیری کرد؟

شکست ایمپلنت: پری ایمپلنتایتیس
در بیشتر موارد شکست ایمپلنت‌های اخیر، ایمپلنت شکننده بوده است اما اشعه ایکس آثار بیماری مربوط به ایمپلنت به نام پری ایمپلنتایتیس را نشان می‌دهد که در آن باکتری‌ها رشد کرده و باعث تخریب استخوان اطراف ایمپلنت می‌شوند. پری ایمپلنتایتیس به یک نگرانی جدی برای دندانپزشک‌ها و بیماران تبدیل شده است چون نشان دهنده عفونتی فعال در ایمپلنت دندان است. این عفونت گاهی با درد، آبسه یا بوی بد دهان ظاهر می‌شود. متوقف کردن این بیماری نیاز به بررسی‌‌های جدی دارد. متاسفانه در بسیاری از موارد برای جلوگیری از پخش شدن درد، عفونت و تخریب بیشتر استخوان می‌بایست ایمپلنت برداشته شود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای متعددی دارد، مزایایی شامل:

• بهبود در ظاهر و صحبت کردن‌
  • احساس راحتی بیشتر
  • افزایش توانایی در جویدن و لذت بردن بیشتر از غذا
  • محافظت از دندان و فک
  • افزایش سلامت کلی دهان
  • به صرفه بودن به نسبت میزان هزینه‌ها چون ایمپلنت‌های دندان یک عمر ماندگاری خواهند داشت

تمامی افراد برای کاشت ایمپلنت دندان مناسب نیستند و این مساله به سلامت دهان کنونی شما بستگی دارد. اگر تمایل به کاشت ایمپلنت دندان دارید ابتدا آن را با دندانپزشک‌تان مطرح کنید تا مطمئن شوید کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید.

دلایل شکست ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت دندان ‌شما با شکست مواجه شود، برای بهبود یا بازیابی وضعیت دندان‌های‌تان چه راه‌حلی دارید؟ حرف زدن در مورد بهترین راه‌حل‌ها بدون یک چکاپ تخصصی بسیار مشکل است. دندانپزشک قبل از ارائه بهترین راه‌حل، می‌بایست ابتدا دلایل شکست ایمپلنت را بررسی کند. دلایل مشخصی برای شکست ایمپلنت وجود دارد، اما شایع‌ترین دلیل، مشکل در یکپارچگی استخوانی است، که ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش نمی‌خورد. نشانه‌ای واضح از اینکه ایمپلنت شما ممکن است ناموفق باشد، بروز التهاب روی استخوان اطراف ایمپلنت است. در صورت مواجهه با شکست ایمپلنت می‌‌توانید از انجام موارد زیر بهره گیرید.

شکستگی در ایمپلنت

اگر دلیل عدم موفقیت ایمپلنت بروز شکستگی در ایمپلنت بوده ولی استخوان فک آسیبی ندیده باشد در این صورت انجام عملیات چندانی لازم نخواهد بود. ولی هر چه زودتر به دندانپزشک‌تان اطلاع دهید تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری شود. دندانپزشک می‌تواند سریعا ایمپلنت آسیب‌دیده را برداشته و آن را با ایمپلنت جدیدی جایگزین کند. پس از اینکه به طور کامل دلیل از بین رفتن ایمپلنت قبلی مشخص نشد، ایمپلنت جدید جایگزین می‌شود، این کار باعث افزایش ماندگاری ایمپلنت جدید می‌شود.

مشکلات یکپارچگی استخوانی یا عفونت ایمپلنت

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم مشکل در یکپارچگی استخوانی یکی دیگر از دلایل شایع شکست ایمپلنت است. دندانپزشک از دو راه می‌تواند این مشکل دندانی را حل کند، اما همه چیز به میزان شدت عفونت یا تخریب استخوان بستگی دارد.

• تخریب استخوان ملایم: دندانپزشک عامل عفونتی که باعث تخریب استخوان می‌شود را بررسی خواهد کرد. سپس پزشک ایمپلنت خراب شده را برمی‌دارد و قبل از کاشت ایمپلنت جدید صبر می‌کند تا محل آسیب دیده بهبود یابد. دوره بهبودی ممکن است چند ماهی طول بکشد.
  • تخریب استخوان شدید: در این مورد، دندانپزشک قبل از جایگزین کردن ایمپلنت معمولا می‌بایست فرایند گرافت استخوان را انجام دهد. گرافت استخوان فرایندی است که طی آن استخوان جدیدی رشد می‌کند.

علائم شکست ایمپلنت

علائم

با اینکه دلایل احتمالی مختلفی برای شکست ایمپلنت وجود دارد، اما علائم آن‌ها مشابه است. اگر در ایمپلنت دندانی یا اطراف آن دردی شدید یا احساس ناراحتی داشته باشید، اگر لثه‌هایتان دچار تورم و التهاب شدند و یا ایمپلنت‌های کاشت شده شل شدند، ایمپلنت شما دچار مشکل شده است.

درد تابشی و مشکل در دندان

با اینکه انتظار می‌رود در طول فرایند بهبودی دردهایی تابشی داشته باشید، اما این درد ممکن است نشانه‌ای از مشکلی در حال پیشرفت نیز باشد. برای تشخیص دلیل این دردها باید به یاد داشته باشید دردی که بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت ایجاد می‌شود دردی طبیعی و عادی است. این درد بخشی از فرایند بهبودی است و تا چند روز ادامه پیدا می‌کند. اما اگر درد مدتی طولانی پس از فرایند بدون اینکه اتفاقی افتاده باشد رخ دهد، در این صورت ممکن است نشانه‌ای از شکست ایمپلنت باشد. بهتر است هر چه زودتر به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید. حتی اگر مشخص شود که مشکلی وجود نداشته است باز هم پیشگیری بهتر از درمان است. اگر مشکلی در ایمپلنت ایجاد شده باشد، اقدام به موقع باعث ایجاد نتیجه بهتری می‌شود تا اینکه آن را رها کرده و مشکلات بزرگتری ایجاد کند.

التهاب لثه‌ها

اگرچه ورم‌هایی جزئی پس از فرایند کاشت ایمپلنت، مساله‌ای طبیعی هستند اما اگر تداوم داشته و منجر به التهاب شود لازم است مورد بررسی قرار گیرد. قرمزی و التهاب لثه نشانه‌ای واضح از وجود عفونت است. عفونت اگر بدون درمان رها شود می‌تواند به دیگر بخش‌های دهان و در برخی موارد حتی به داخل خون هم سرایت کرده و مشکلات بسیار خطرناکی را ایجاد کند. بهتر است به محض مشاهده التهاب به دندانپزشک اطلاع دهید تا در همان مراحل اولیه مورد درمان قرار گیرد. وقتی عفونتی به اوج خود برسد درمان آن سخت‌تر می‌شود و دردهای مزمنی را ایجاد می‌کند. دندانپزشک به احتمال زیاد برای جلوگیری از گسترش عفونت، آنتی‌‎بیوتیک و دهان‌شویه‌هایی آنتی‌باکتریال تجویز می‌کند که باید در روز سه بار مصرف شود. معمولا وضعیت هر فردی با دیگری متفاوت است اما این نشانه‌ای است که نباید از آن غفلت کرد.

ایمپلنت‌هایی که محکم و مطمئن نیستند

وقتی ایمپلنتی به درستی در جای خود قرار گرفته باشد می‌بایست همچون دندان‌های خودتان به نظر آید. در واقع اگر کاشت ایمپلنت به خوبی انجام شده باشد نباید احساس کنید که کاشت ایمپلنت انجام داده اید. نباید احساس وجود جسمی خارجی در دهانتان را داشته باشید. ایمپلنت‌ها می‌بایست همچون دندان‌های طبیعی‌تان باشند و حتی یک ذره لقی یا شل بودن هم نباید در آن‌ها وجود داشته باشد. شل بودن ایمپلنت یکی از واضح‌ترین علائم است چون به راحتی قابل تشخیص است. شل بودن ایمپلنت می‌تواند به دهان‌‌تان آسیب برساند و چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن صرف نظر کرد. باید به یاد داشته باشید در هیچ شرایطی این مساله نشانه‌ای طبیعی از فرایند کاشت ایمپلنت نیست. در موارد شدیدتر برای جلوگیری از آسیب بیشتر می‌بایست ایمپلنت کاشت شده خارج شود. به همین خاطر است که مراجعه به پزشک‌ به محض مشاهده مشکل، کلید اصلاح و رفع مشکل است. اگر بدون درمان رها شود ممکن است باعث آسیب‌های جدی به فک و لثه‌ها شود و حتی ظاهر لبخندتان را دچار تغییر کرده و زندگی روزانه‌‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکل در جویدن غذا یا گاز زدن

اگر هنگام جویدن غذا یا گاز زدن چیزی احساس ناراحتی و درد دارید می‌تواند نشانه‌ای از بروز شکست قریب الوقوع ایمپلنت باشد. همان طور که قبلا هم گفته شد در هیچ زمانی نباید ایمپلنت حسی متفاوت با دندان‌های طبیعی ایجاد کند. ایمپلنت‌ها احساس، ظاهر و عملکردی شبیه به دندان‌های طبیعی دارند بنابراین اگر هنگام جویدن غذا احساس درد دارید نشانه‌ای از شکست ایمپلنت است. همان طور که درد در دندان طبیعی نشانه‌ای وجود مشکلی در دندان است، درد در ایمپلنت هم نشانه خوبی نیست. می‌بایست بلافاصله به دندانپزشک‌ مراجعه کنید چون این مشکل خود به خود حل نمی‌شود و اگر رها شود بدتر می‌شود.

گروه افرادی با ریسک بالاتری از احتمال شکست ایمپلنت دندان

احتمال شکست ایمپلنت دندان از نظر آماری در برخی بیماران بالاتر است. گروه‌هایی همچون:

• بیماران سنین پایین‌تر که استخوان فک‌شان کاملا رشد نکرده است
  • بیماران با تخریب شدید در استخوان فک یا تراکم کم استخوان
  • افرادی که زیاد سیگار می‌کشند، الکل یا روان‌گردان مصرف می‌کنند
  • بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمنی همچون دیابت، هموفیلی، یا اختلالات مربوط به سیستم ایمنی بدن
  • بیمارانی که در ناحیه سر/گردن رادیوتراپی انجام داده‌اند
  • افراد دارای مشکلاتی مربوط به دندان‌قروچه

درمان

درمان شکست ایمپلنت به عامل شکست آن بستگی دارد. در مواردی که عفونت لثه باعث شکست ایمپلنت شده باشد (به آن پری ایمپلنتایتیس می‌گویند) درمان شامل تمیز کردن ایمپلنت و تمرکز روی حفظ بهداشت دهانی بیشتر در آینده است. اگر زود متوجه آن شوید و مورد درمان قرار گیرد، پری ایمپلنتایتس پیش‌آگهی بسیار مثبتی دارد. در مواردی که آسیب یا فشار به استخوان اطراف ایمپلنت وارد شده باشد، ممکن است نیاز به گرافت استخوان باشد. ایمپلنت‌های دندانی را تنها در نقاطی از استخوان فک می‌توان قرار داد که تراکم استخوان کافی داشته باشند. اگر تحلیل استخوان فک یا تخریب استخوان باعث شکست ایمپلنت شده باشد، درمان آن نیاز به گرافت استخوان خواهد داشت.

چگونه از شکست ایمپلنت جلوگیری کنیم

فکر کردن به شکست ایمپلنت، نگران کننده است. خبر خوب این است که راه‌های پیشگیری از شکست ایمپلنت بسیار ساده هستند. بهترین راه برای سالم نگه داشتن ایمپلنت داشتن بهداشت دهان مناسب است. دو بار در روز دندان‌هایتان را مسواک زده و نخ دندان بکشید، و از دهان‌شویه‌ای آنتی‌باکتریال بدون الکل استفاده کنید. برخی تغییرات در رژیم غذایی‌تان هم می‌تواند مفید باشد. از خوردن آبنبات‌ها و دیگر غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. معمولا شکست ایمپلنت ناشی از عفونت و التهاب است تا به خاطر اشتباهات فردی باشد. لازم است بدانید که عوامل دیگری هم می‌توانند احتمال عفونت را افزایش دهند، عواملی همچون دیابت، سیگار کشیدن زیاد، یا دیگر عادات و بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را در برابر عفونت تضعیف کنند. همیشه بهتر است قبل از تصمیم گرفتن برای کاشت ایمپلنت ابتدا توسط پزشک عمومی یک چکاپ کامل داشته باشید، در این صورت اگر مشکلی باشد که روی موفقیت ایمپلنت تاثیر بگذارد، متوجه آن خواهید شد.

احتمال شکست ایمپلنت دندانی با توجه به ناحیه کاشت

شکست

بخش‌های مختلف دهان به خاطر ویژگی‌های به خصوص‌شان میزان احتمال شکست ایمپلنت متفاوتی دارند. کاشت ایمپلنت در بخش‌های پیشین فک پایینی بیشترین نرخ موفقیت یعنی ۹۸ تا ۱۰۰ درصد را داشته است. معمولا نرخ شکست ایمپلنت در هر قسمتی از فک پایینی کمتر از همان قسمت در فک پالایی است. ایمپلنت‌های قسمت‌های پیشین فک بالایی، نرخ شکست ۵ تا ۱۰ درصد را نشان می‌دهند. قسمت‌هایی که نرخ بیشتری از شکست ایمپلنت را دارند مربوط به دندان‌های آسیا به ویژه در فک بالا هستند که نرخ شکست ۵ تا ۱۵ درصد را دارند. جایگزینی دندان‌‌های آسیا با ایمپلنت به فرایند مشکل‌تری نیاز دارد و میزان مهارت و تجربه دندانپزشک را به چالش می‌کشد. به علاوه دندان‌های آسیا به هنگام جویدن غذا می‌بایست فشار بیشتری را تحمل کنند که می‌تواند تاثیراتی منفی روی اتصال ایمپلنت به استخوان فک بگذارد.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.